75 éve eltűnt harci repülőgépekre bukkantak egy festői lagúnában

Az amerikai haditengerészet két SBD Dauntless zuhanóbombázója a Wake-atollnál 1943-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Több mint 75 év után egy búvárok körében kedvelt lagúnában találták meg a kutatók három, a második világháború során elveszett amerikai repülőgép roncsait. A repülőket a japánok lőtték le a Chuuk-lagúnánál, az itt található fontos japán támaszpont ellen indított 1944. február 17-ei amerikai támadás során.

Az együttműködés gyümölcse

A „Csendes-óceán Gibraltárjának” is nevezett megerősített haditengerészeti bázist két napon keresztül lőtték a tengerről és a levegőből az amerikaiak, pótolhatatlan veszteségeket okozva – a japán erők több mint 250 repülőgépet és 47 hajót veszítettek, és 4500-nál is több halálos áldozattal kellett számolniuk. Az amerikaiak 25 repülőt vesztettek, és a rajtuk szolgáló személyzetből 40 főt.

A most megtalált három repülő az évtizedek során a kutatók és búvárok szeme előtt rejtőzködött egy népszerű búvárkodóhelyen – a Chuuk-lagúna mára különösen közkedveltté vált a nagy mennyiségű, a tengeri élővilág által benőtt katonai roncsnak köszönhetően.

Az eltűntnek tartott roncsokat a Project Recover nevű szervezet tudósai és önkéntesei fedezték fel. A Project Recover a Delaware-i Egyetem, a Kaliforniai Egyetem – San Diego Scripps Oceanográfiai Intézete és a BentProp („csorba légcsavar”) Project nevű, búvárokat, pilótákat és történészeket összefogó szervezet együttműködéséből jött létre.

A Project Recover 2012 óta kutatja a Csendes-óceánon eltűnt amerikai katonai járműveket és személyzetük földi maradványait. Vízalatti kutatásaikat a hivatalos feljegyzések és szemtanúk beszámolói alapján indítják, emellett szonárt, hőkamerákat és búvárrobotokat is alkalmaznak.

A Chuuk-lagúnában a szakértők és önkéntesek két Douglas SBD Dauntless zuhanóbombázó és egy Grumman TBF Avenger torpedóvető repülőgép roncsait keresték, amelyek a USS Enterprise és a USS Intrepid repülőgép-hordozók fedélzetéről szálltak fel a támadás során.

Colin Colbourn, a Project Recover vezető történésze elmondta: a helyi lakosok beszámolói, a hivatalos feljegyzések és a csata túlélőinek emlékiratai alapján arra következtettek, a három repülőgép a Chuuk-lagúnában süllyedhetett el.

Dauntless zuhanóbombázók alakzatban a USS Enterprise repülőgép-hordozó felett 1941 októberében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy másik amerikai repülőgép géppuskakezelője emlékirataiban véletlenül éppen említette, hogy látta az egyik szóban forgó Dauntless-t találatot kapni, miközben egy japán szállítóhajó felé közelítettek. A hajó helye ismert volt, ez alapján pedig a kutatók megtalálták a repülőgép roncsát is.

„Össze tudtuk hozni a puzzle e darabját a másik darabbal, így azt mondhattuk, »rendben, fókuszáljuk a keresést eköré a hajó köré.« És éppen ott találtuk meg végül ezt a repülőt” – mondta Colbourn.

Mindazonáltal a Project Recover a három repülőgép felkutatásához összesen mintegy 70 négyzetkilométernyi tengerfeneket vizsgált végig 2018 áprilisa és 2019 decembere között.

A szonárral való pásztázás azonosította be a lehetséges roncsokat, amelyeket aztán búvárok, illetve nagyfelbontású kamerákkal felszerelt robotok vizsgáltak meg közelebbről. A három repülő roncsait többnyire szétterülve találták meg, 31 és 66 méter közötti mélységben.

Népszerű turistacél

A Chuuk-lagúnában elsüllyesztett nagy japán hajók – főként olajtankerek és kereskedelmi hajók – mára mesterséges korallzátonyokká váltak, és rendkívül népszerűek a búvárok körében.

„Némelyik hajó rakterében ott vannak a japán repülők és teherautók” – mondta Colbourn. „Igazán lenyűgöző helyek a búvárkodáshoz.”

Az egyik megtalált Dauntless műszerfalának egy része a Chuuk-lagúna fenekén (kép forrása: livescience.com / University of Delaware / Dr. Mark Moline)

A hajókkal ellentétben a tengerbe zuhant repülők jobbára darabokra szakadtak, így nem azonnal felismerhetők a laikus búvárok számára. Colbourn szerint emiatt lehetséges, hogy a repülőgépek maradványai felett ennyi időn át átsiklottak.

A harci repülők személyzetének kérdését érintve Colbourn szerint „nagy a valószínűsége” annak, hogy ép emberi maradványokat találhatnak a roncsokban, különösen az Avenger torpedóvetőben, amelynek két géppuskakezelője „mondhatni be volt zárva a repülőgép hátsó részébe”.

A USS San Juan könnyű cirkáló mellett vízi kényszerleszállást végrehajtott TBF Avenger 1944-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Most, hogy a roncsok helyét meghatározták, régészetileg felmérték és feltérképezték, a Project Recover átnyújtja eredményeit az Egyesült Államok védelmi minisztériumának hadifoglyokkal és eltűntekkel foglalkozó hivatalának.

A szövetségi ügynökség fogja ezután lefolytatni a roncsok felmérését, és dönti majd el, hogy lehetséges-e emberi maradványok kiemelése és azonosítása.

„Ezt nem fogjuk megtudni, amíg az a mentés valóban meg nem történik, hogy van-e még valaki bent a repülőkben. De a tapasztalataink alapján azt mondanám, jó esély van arra, hogy ez a helyzet” – mondta Colbourn.

https://mult-kor.blogstar.hu/./pages/mult-kor/contents/blog/91206/pics/15831526035417950_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?