Milyen edzésformákat ajánlottak a Tudor-kori Angliában?

Kora újkori teniszmeccs (kép forrása: thefreelancehistorywriter.wordpress.com)

A rendszeres testmozgás, mint az egészséges életmód egyik alappillére régóta ismert az emberiség számára, és a hiányából fakadó gondok korántsem csak a jelenkorban jelentkeztek széles körben. Onnantól, hogy az államigazgatás adminisztratív tevékenységi körének bővülésével egyre többek életéből hiányzott, rögtön jelentkeztek a tunyaság tünetei, és születtek is művek az emberek felvilágosítására. Jó példa erre az Angliában 1537-ben kiadott Az egészség vára (The Castell of Helth) című mű, amely Thomas Elyot diplomata tollából származik. Milyen mozgásformákat javasolt a Tudor-kori „szakember”?

„Erőteljes, avagy durva edzés”

Ahogy napjaink életmódtanácsadói, úgy Elyot is tisztában volt azzal, hogy nem mindenkinek azonos a testi ereje és állóképessége, ezért több személyiségtípusra szabta tanácsait.

Az egészség vára négy csoportba sorolja az edzésfajtákat, és ezeknek megfelelő gyakorlatokat ajánl.

Elyot a leginkább megterhelő edzésformák közé a következőket sorolja:

-„Ásás, különösen agyagban, mely kemény és nehéz”
-„Valami nehezet hordani vagy tartani”
-„Meredek, magas dombot megmászni”
-„Egy kötelet megragadva felmászni azon”
-„A kezeknél fogva lógni bármely tárgyon, amely az ember keze ügyénél magasabb, hogy lába ne érje a földet”
-„Állni és feltartani vagy kitárni a karokat, a kezeket ökölbe zárva és így maradni hosszú időn át”
-„Zártan tartani a karokat, arra bírva egy másik embert, hogy húzza ki őket, és ennek ellenére megtartani a karokat, ezáltal erőltetve azok inait és izmait”  – egyfajta ellenállásos gyakorlat

Elyot továbbá ebbe a kategóriába sorolja a birkózást, amely véleménye szerint felettébb „heves” a gyengébbik résztvevő számára. Megjegyzi, hogy e gyakorlatok „kizárólag ifjú férfiaknak valók, akik hajlanak és alkalmasak a háborúra.”

Birkózók egy kora újkori metszeten (kép forrása: fortezafitness.wordpress.com)

Azt is leírja továbbá, hogy ezek az edzésformák azok számára a legjobbak, akiknek „teste nedves” (azaz fiatal, rugalmas), de egyébiránt „tétlenségben élnek” (legfőként a tényleges fizikai munkát nem végző nemességre gondolva).

Elyot művében nagy szerepet játszik az ókorból ismert vérmérsékletelmélet, amely Hippokratész orvostudományi műveiben is hivatkozási alap.

A vérmérsékletelmélet a négy fő testnedv (a vér, a „sárga epe”, a „fekete epe” és a nyák) egyensúlyának gondolatára épül. A fenti, leghevesebb edzéstípusok ez alapján a „flegmatikus” (akiknél a nyák az uralkodó testnedv) és a „szangvinikus” (akiknél a vér az uralkodó testnedv) emberek számára megfelelők.

„Gyors edzés”

A tenisz korai, ütő helyett tenyérrel játszott változata Franciaországban 1510 körül (kép forrása: Wikimedia Commons)

Elyot nem mondja ki kereken, hogy kiknek ajánlja eme edzéstípusokat, de nagy valószínűséggel inkább a „kolerikus” (akiknél a sárga epe az uralkodó testnedv), illetve a „melankolikus” (akiknél a fekete epe az uralkodó testnedv) emberek számára tartotta a legmegfelelőbbnek őket. Ebbe a kategóriába a következőket sorolja:

-„Futás”
-„Játék fegyverekkel”
-„Tenisz, illetve labdadobás”
-„Lábujjhegyre emelkedve a karok feltartása”
-„Fel-le mozgatni a karokat súlyok nélkül”

„Heves edzés”

Elyot „heves” edzésfajtái az „erőteljes” és a „gyors” kategória elemeit ötvözik, és azok számára megfelelők, akik a gyors és intenzív mozgással egyaránt jól bírnak.

A középkori „futball” városi formája (kép forrása: Pinterest)

-A „gaillarde” nevű tánc – ez a reneszánszkori Európa-szerte népszerű tánc számos ugrást és egyéb, nagy erőt igénylő mozdulatot tartalmazott, mint például a partner felemelését és a táncos combján való megtartását
-„A labda eldobása és az utána való futás”
-„A futball” – a szó korabeli értelmében ez a sport sokkal inkább a mai rögbire, illetve amerikaifutballra hasonlított, szinte egy csata közelharcával ért fel
-„Hajítódárda sokszori eldobása”
-„Hámban és hasonlóban futás” – a napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ellenállásos gyakorlatok egy korai formája, melynek során az ember egy felsőtestére rögzített hámban az ezt húzó partner ereje ellenében igyekszik futni, ahogy egy kutya próbál a póráz ellenében

„Mérsékelt edzés”

Ebbe a kategóriába Elyot mindössze két gyakorlatot sorol: „Hosszú séta, illetve tornán való részvétel” – az utóbbi alatt a lovagi torna értendő, melynek során az egymással szemben vágtató lovasok dárdáikkal igyekeznek kiütni egymást a nyeregből.

Lovagi torna (kép forrása: magnoliabox.com)

Elyot szerint ezek minden vérmérsékletű ember számára megfelelők, de különösen azoknak ajánlja őket, akik előtte nem sokkal végeztek valamilyen megterhelőbb edzést, és valami kíméletesebbre van szükségük.

A séta általában véve is a legmegfelelőbb azok számára, akiknek gyengébb a fizikuma, mint például az idősek vagy a betegek.

„A test egyes részeinek edzése”

Elyot néhány konkrét, önmagában végezhető gyakorlatot is ajánl a szervezet egyes elemeinek erősítésére. Javaslatai a következők:

-„A lábak, a karok és a vállak erősítésére: nyújtások és súlyok használata, illetve a lándzsával, dárdával és hasonló fegyverekkel való játék”
-„Mell és tüdő: a lehelet mozgatása énekkel vagy kiáltással, illetve hangos olvasással” – Elyot úgy gondolta, ezek mind segítenek a „feles testnedvek” kiválasztásában
-„Belek: olyan hangszerekbe fújni, melyekbe sok szél szükségeltetik” – Elyot korában ez főként a mai harsonák elődjét, az úgynevezett húzó-toló trombitát (sacqueboute) jelentette.

Kora újkori zenészek különféle hangszerekkel, köztük harsonákkal (kép forrása: kimballtrombone.com)

Habár a vérmérséklet-elmélet nem felel meg a tudományos valóságnak, kétségtelen, hogy Elyot helyesen mérte fel azt, hogy különböző alkatú és erőnlétű embereknek más-más edzésformákra van szükségük – valamint természetesen azt is, hogy a testedzés az egészséges életmód elengedhetetlen feltétele.

Habár napjainkban kevés alkalma lehet az átlagembernek középkori fegyverekkel edzenie, a súlyokkal, saját testsúllyal végezhető gyakorlatok, illetve a labdázás és a séta a mai ember számára is ugyanúgy elérhető edzéstípusok.

https://mult-kor.blogstar.hu/./pages/mult-kor/contents/blog/89245/pics/15796904219281623_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?