A Kolumbusz előtti időkből származik a mexikói kartellek védőszentje, Santa Muerte

Santa Muerte-hívők egy felvonuláson (kép forrása: mientrastantoenmexico.mx)

A mexikói kultúra egyik legfelismerhetőbb szereplője egy női istenség, Santa Muerte („Szent Halál”), akinek „rajongótábora” az elmúlt évtizedek során robbanásszerűen megnőtt. A korábban viszonylag ismeretlen vallási jelkép tisztelőiből a világ leggyorsabban növekvő felekezetévé nőtte ki magát követőinek társadalmi háttér szempontjából is széles tábora. Honnan ered, és mik az előzményei napjaink Santa Muerte-kultuszának?

A legszentebb halál

Követői a keményen dolgozó, átlagos családoktól a börtönökben raboskodókon át a drogkartellek magas rangú tagjaiig igen sokfélék, és sokféle okból kezdtek közeledni a kultusza felé. Tiszteletük jeléül gyakran inkább a „Santísima Muerte”, azaz „Legszentebb Halál” névvel illetik (eredeti teljes megnevezése „Nuestra Señora de la Santa Muerte”, azaz „a mi szent halál asszonyunk”). Az elsöprő többségben katolikus vallású mexikói lakosság körében az egyház szabályainak betartása és Santa Muerte tisztelete nem zárja ki egymást, azonban az egyháznak erről más a véleménye. A Vatikán a 2010-es években hivatalosan is sátáninak, a vallás kiforgatásának bélyegezte a kultuszt, tagjainak száma azonban ma már nem csupán Mexikóban, de világszerte is terjed.

Évszázados átalakulás

Habár csupán az utóbbi 10-15 évben ismerte meg a világ szélesebb közönsége, Santa Muerte alakja több évszázada jelen van a mexikói kultúrában. A legkorábbi megjelenése még a gyarmatosítás időszakából való – ahogy a spanyolok próbálták a katolikus hitre téríteni a mai Mexikó azték és maja lakosságát, a halál jelképeként az Európában ismert kaszást is felmutatták az őslakosoknak. Az őslakosoknak azonban már megvoltak a halállal kapcsolatos természetfeletti alakjaik.

Eredeti azték Mictecacihuatl-faragvány a mexikóvárosi néprajzi múzeumban (kép forrása: Karen Arnold)

A konkvisztádorok érkezése előtt a mai Mexikó középső részére kiterjedő Azték Birodalom lakói Mictecacihuatl-t, „a halottak asszonyát” istenségként tisztelték. E halálistennő a halottak földje, azaz Mictlan királynője volt, és leggyakrabban részben csontvázként, avagy feje helyén csupán egy koponyával ábrázolták – hasonlóan napjaink Santa Muerte-figuráihoz.

Nem véletlen, hogy a mai „csontos asszonynak” (la Huesuda), ahogy követői időnként nevezik, sokszor egy kasza is van a kezében. A katolikus hittérítők magukkal hozták a halál Európa-szerte ismert megtestesülésének képét is az Újvilágba, a két alak pedig összeolvadhatott Santa Muerte alakjává. Ahogy az a világ más részein is történt, a római hit nem törölte el a térség eredeti hitvilágának minden részét, hanem sokszor inkább keveredett vele. A legtöbb tudományos feltételezés szerint ebből a kölcsönhatásból származhat Santa Muerte.

Egy lakásban berendezett Santa Muerte-oltár (kép forrása: Texas Public Radio)

Santa Muerte történelmét mindenesetre végigkíséri az erőszak is. A gyarmatosítás időszakában volt a legerősebb a hírhedt inkvizíció hatalma Spanyolországban, és a szigorú felfogást az amerikai kontinensre is magukkal hozták az egyház hivatalnokai – már ebből az időszakból akad feljegyzés arról, hogy Santa Muerte – nem pedig Mictecacihuatl – szentélyeit rombolták le Mexikó középső részén, tehát alakja jórészt már ekkor, az első kereszténységre tért mexikói lakosok körében kialakulhatott.

Az írott történelemből ezután jobbára eltűnt, csaknem a 20. század közepéig. Habár van rá utalás több helyen is az 1940-es és az 1980-as évek között, igazán a mexikói drogháborúk kezdetétől vált egyre népszerűbbé az emberek körében Santa Muerte. Első modern szentélye 2001-ben nyílt Mexikóváros Tepito nevű negyedében, a következő évtized során pedig a csontvázszerű istenséget tisztelők száma elérte a 10-12 milliót is Közép-Amerikában, Mexikóban és az Egyesült Államokban, ezzel a világ leggyorsabban növekvő vallási mozgalmává vált.

Santa Muerte imádói

Santa Muerte népszerűségének növekedése Mexikóban egybeesik az egyre több áldozatot követelő drogháborúval, amely ugyan 2006 óta folyik teljes intenzitással az országban, kezdetei ennél messzebbre nyúlnak. A két dolog valószínűleg nem független egymástól, mivel – egy mexikói pap elmondása szerint – „sok hívő, aki úgy érzi, hogy a halál bármelyik pillanatban eljöhet érte – lehet, hogy narkók, lehet, hogy az utcán dolgoznak, lehet, hogy biztonsági őrök, akiket lelőhetnek – Santa Muertétől kérnek védelmet.”

Santa Muerte-tetoválás egy mexikóvárosi férfi lábán (kép forrása: 123-tattoos.blogspot.com

A „csontos asszony” hírnevét igencsak körüllengi a drogkartellekkel való kapcsolata – sokan egyfajta „narkószentként” tekintenek rá, a drogbárók védőszentjeként, akik maguk is oly sok halálért felelősek. A mexikói társadalom legrosszabb bűnözői rétegeinek tagjai sokszor a szent asszony legelhivatottabb tisztelői. Az életmódjukat a vallással összhangba hozni kívánó narkók és más bűnözők számára Santa Muerte az imádat tökéletes tárgya. A katolicizmus olyannyira mélyen beleivódott a mexikói kultúrába, hogy még a leggátlástalanabb bűnözőknek is nehezükre eshet az egyházi kánon valamely szentjének segítségét kérni az illegális tevékenységhez.

Utcai Santa Muerte-oltár - az istenség tisztelete gyakran kapcsolódik össze az alkohol és a marihuána fogyasztásával (kép forrása: Vice)

Ahogy Andrés Gutierrez atya elmagyarázta, „ha valaki valami illegálisra készül, védelmet akar majd a törvény embereitől, de kellemetlen számára Istentől ilyen védelmet kérni... ezért inkább ígér valamit Santa Muertének, hogy cserébe védje meg a törvénytől.”

Nem csak a bűnözők és a drogkereskedők fordulnak azonban Santa Muertéhez. A „fehér asszony” hívekre talált Mexikó legszegényebb közösségeinek lakói között is, ahogy az egyedülálló anyák és a homoszexuálisok között is: mindazok között, akik a társadalom perifériáján találják magukat – ahogy ők magyarázzák, a katolikus egyházzal szemben ugyanis a halál nem válogat, és idővel mindenkiért eljön.

Elítélve állam és egyház által

Annak ellenére, hogy a legtöbb ember, aki Santa Muertéhez imádkozik, egyúttal a katolikus egyház aktív tagja is, a szektának igen erélyes ellenségévé vált a Vatikán. A katolikus egyház hivatalos állásfoglalásaiban többször kijelentette, hogy Santa Muerte tisztelete, és a tisztelői által vallott elvek szöges ellentétben állnak az egyház tanításaival. Az egyház a „népi szentek” kategóriájába sorolja – nem olyan valódi személy, akit szent életéért a szentek sorába emeltek, hanem egyszerűen a halál megszemélyesítése. Gianfranco Ravasi olasz bíboros kijelentette 2013-ban, hogy a „szent” tisztelete „a pusztítás és a pokol ünneplése”, a katolikus hitben ugyanis a halál az utolsó ellenség, akit Krisztus legyőz, így Jézus helyett ellenségének megtestesüléséhez imádkozni a vallás perverziójának számít.

Kép forrása: National Geographic

Santa Muerte szoros kapcsolata az alvilággal azt is eredményezte, hogy a mexikói kormány is elítélte tiszteletét. 2012-ben Felipe Calderón akkori elnök kijelentette, Santa Muerte „a mexikói állam ellensége”, és több tucat szentélyét romboltatta le a hadsereggel.

Gyilkosság és áldozat a „szent” nevében

Egyesek számára a Santa Muerte által jelentett veszély jóval túlmutat a katolikus dogmán. Gutierrez atya szerint „Santa Muerte szó szerint egy démon, más néven (…) Többen is jöttek már hozzám e praktikák gyakorlóiként, akik egy démonhoz vagy démoni törzshöz találták magukat kötve.” Mások számára sokkal kézzelfoghatóbb veszélyt is jelent: 2012-ben a mexikói rendőrség letartóztatott egy Silvia Meraz nevű nőt egy három éven át tartó gyilkosságsorozattal kapcsolatban.

Santa Muerte alakja elválaszthatatlan a mexikói halottak napi ünnepségtől, a Día de los Muertostól (kép forrása: elpais.com)

Mint kiderült, Meraz és követői rituálisan feláldoztak három embert – egy 55 éves nőt és két tízéves fiút – Santa Muerte oltáránál. Az ügyészség állítása szerint „felvágták az áldozatok ereit, és, míg éltek, azt várták, hogy elvérezzenek, a vért pedig összegyűjtötték egy edénybe.” Az edény tartalmát ezután Santa Muerte bálványa köré öntözték. Habár Santa Muerte legtöbb híve nem megy el ilyen messzire, az incidens alapul szolgált a további figyelmeztetésekre a katolikus egyház részéről, hogy milyen veszélyes a halál istenítése.

https://mult-kor.blogstar.hu/./pages/mult-kor/contents/blog/66267/pics/15447137169596607_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?