Szenvedélyének hódolva lelte tragikus halálát James Dean

James Dean a hollywoodi Vine Streeten örül új autójának, egy Porsche 550 Spydernek

James Dean amerikai színész felívelő karrierjének egy tragikus autóbaleset vetett hirtelen véget 1955-ben. Halálának részletei és a hozzá kapcsolható későbbi történések napjainkban is ugyanannyira zavarosak, mint amennyire nyugtalanítók. Dean azon ritka sztárok egyike volt, akik személyisége híresebbé vált, mint bármely filmjük – Dean ráadásul csupán egyetlen filmje vászonra kerülését érte meg. Ahogy éppen elkezdett nőni hírneve és keresettsége, karrierje hirtelen véget ért. Mindössze 24 éves volt halálakor, azonban korai távozása annál jobban bebetonozta helyét a hollywoodi ikonok között.

Ifjúság és karrier

James Byron Dean 1931. február 8-án született az Indiana állambeli Marion városban, ahol azonban csak néhány évig lakott, mielőtt fogtechnikus édesapja munkája miatt a kis család Kaliforniába költözött. Kilenc éves volt, amikor édesanyja meghalt, ezután a kis James ismét Indianába került, ahol nagybátyja és nagynénje farmján nevelkedett.

Deanen már egészen korán látszott a művészi tehetség. Hegedült, dzsiggelt, és szobrászattal is foglalkozott. Egy 1948-ban gimnáziuma igazgatójának írt beszámolóban kitért egyik legnagyobb szerelmére, a motorozásra is: „Hobbim, avagy kedvenc szabadidős elfoglaltságom a motorbicikli. Sokat tudok róluk műszakilag, és szeretek motorozni. Voltam már néhány versenyen, és jól teljesítettem.”

Dean Jim Stark szerepében legsikeresebb filmjében, a halála után megjelent „Haragban a világgal” című műben

1949-ben Dean felvételt nyert a Kaliforniai Egyetem előkészítő főiskolájára, itteni drámatanárának hatására azonban hamar otthagyta az iskolát, hogy színészi karrierbe kezdjen New Yorkban. Néhány évnyi reklám- és apróbb filmszereplés után itt kezdett el a híres rendező Lee Strasberg alatt színészetet tanulni. Ezek alatt az évek alatt alakította ki saját (és a korban meglehetősen szokatlan) stílusát, és több televíziós műsorban, illetve broadwayi színpadi produkcióban is kapott szerepet.

A nagy áttörés 1955-ben jött el, amikor a John Steinbeck azonos című regényéből készült „Édentől keletre” című filmben főszerepet kapott. A filmben sokat improvizált, azonban hitelesen ábrázolta az 1950-es évek nyughatatlan amerikai ifjúságát, amiért széles körben dicsérték a kritikusok és a közönség egyaránt. A sztárság felé vezető út úgy tűnt, előre ki van kövezve számára.

Az ígéretes csillag halála

Habár húszas éveiben stabilan kapta egymás után a különféle szerepeket színészként, Dean sosem hagyott fel a motorok és autók iránti szenvedélyének való hódolással. Az „Édentől keletre” megjelenésének évében részt vett mind a Palm Springs-i, mind a Santa Barbara-i autóversenyeken Kaliforniában. Éppen vásárolt egy új Porsche 550 Spyder típusú sportautót, amelyet a „Little Bastard” („Kis Fattyú”) névvel illetett. Az autóval indulni kívánt a szintén kaliforniai Salinasban rendezendő versenyen, eleinte úgy, hogy a helyszínre szállíttatja az autót – azonban az utolsó pillanatban meggondolta magát, és úgy döntött, maga vezeti el azt Los Angelesből Salinasba.

Dean egy sportautó kormányánál

Amikor Dean útnak indult 1955. szeptember 30-án, az autóban vele ült a Porsche gyár német mérnöke, Rolf Wütherich, továbbá egy másik autóban követte őket Dean barátja és kollégűja, Bill Hickman kaszkadőrkoordinátor, valamint a „Collier's” hetilap fotósa, Sanford Roth. Délután fél négy körül mindkét autó sofőrjét megbüntették gyorshajtásért. Ezután háromnegyed öt körül egy út menti bisztróban megálltak enni, majd továbbindultak. Háromnegyed hat körül az akkori 446-os (ma 46-os) úton nyugat felé haladva Dean észrevette, hogy a szembe közlekedő sávban egy Ford Tudor típusú autó balra fordulni készül (Dean útját keresztezve) a következő kereszteződésnél a 41-es útra.

Wütherich beszámolója szerint Dean így szólt: „Az a fickó meg kell, hogy álljon, látni fog minket.” Sem Dean, sem a másik autó nem lassított, és a két jármű frontálisan ütközött. Wütherich kirepült a Porschéból, és több csonttörést szenvedett. A Ford irányíthatatlanul pörgött tovább az úttesten, míg meg nem állt. Sofőrje, a 23 éves Donald Turnupseed csupán könnyebb sérüléseket szenvedett.

Dean a kaliforniai Venice-ben, 1955.

A Porsche az ütközéskor a levegőbe emelkedett és többször átfordult, majd egy hatalmas reccsenéssel visszazuhant a földre, és oldalára borulva az út szélére került. James Dean továbbra is a járműben volt. A szemtanúk a színész segítségére siettek, és megpróbálták kiszabadítani a deformálódott roncsból, Dean azonban szinte felismerhetetlenné vált a baleset következtében. Nem sokkal hat óra után a Paso Robles War Memorial Hospital nevű közeli kórházba érkezésekor halottnak nyilvánították az orvosok.

Máig tisztázatlanok a baleset pontos körülményei. Turnupseedet sohasem vonták felelősségre, a szemtanúk szerint pedig Dean – habár aznap korábban már megbüntették miatta – ezúttal nem lépte át a sebességhatárt. Turnupseed azt állította, nem vette észre az alacsony sziluettű Porschét, csak amikor már túl késő volt.

A „Little Bastard” átka

James Dean halála legendává emelte a színészt, aki az ismeretlen, sötét mélységekkel is bíró lázadó ifjúság eszményképévé vált. Halála körül hamar jelentkezett az újabb legenda, ez azonban az általa vezetett autót lengte körül. Rajongói rámutattak, hogy Dean nem sokkal halála előtt egy közérdekű tájékoztató filmben szerepelt, amelyben arra szólította fel a közönséget: „Csak legyenek nyugodtak vezetés közben. Lehet, hogy éppen az én életemet mentik meg ezzel.” Ez az egybeesés már önmagában is hidegrázást idézhet elő az emberben, azonban Dean szeretett autóját további különös események hírei lengték körül.

James Dean 1955-ben

Maga a Porsche totálkárosra tört a balesetben, néhány alkatrésze azonban menthetőnek bizonyult, ezek egyenként értékesítésre kerültek. Akik vásároltak ezekből, több esetben szintén balesetet szenvedtek. A motort egy orvos vette meg, aki az ezzel megtett első útja során elhunyt. Egy másik autós súlyosan megsérült, amikor két, a „Kis Fattyúról” származó gumiabroncs egyszerre kapott defektet a forgalomban. Az autó karosszériájának maradványait szállító teherautó sofőrje pedig lesiklott az úttestről, és életét vesztette.

A James Dean Porschéjának állítólagos „átkával” kapcsolatos híreszteléseket nehéz megerősíteni, mert az egyes alkatrészek útját lekövetni nem könnyű feladat. Volt azonban egy további eset még Dean halála előtt, amely szintén nem hagyható figyelmen kívül. Egy 1977-es interjúban Sir Alec Guinness angol színész elmesélte Deannel való első és egyetlen találkozásának nyugtalanító történetét.

Dean autójának maradványai a baleset helyszínén

Az angol színész egy este Hollywoodban találkozott az ifjú amerikaival, nem sokkal azután, hogy Dean megvásárolta a Porsche 550-est. Dean büszkén mutogatta új szerzeményét, kijelentve, hogy akár az óránkénti 150 mérföldes (kb. 240 kilométeres) sebességre is képes – bár még nem volt alkalma kipróbálni. Guinness elmondása szerint e kijelentés kapcsán különös érzés fogta el az autót látva. „Valami furcsa dolog fogott el. Valami, szinte egy más hangon azt mondtam: 'Kérlek, ne ülj be abba az autóba, mert... ha egyáltalán beszállsz, ma van csütörtök... este tíz óra, és jövő hét csütörtök este tízre halott leszel, ha beszállsz abba az autóba.”

A baleset helyszínét jelző tábla napjainkban

A bizarr pillanat tovaillant, Dean pedig figyelmen kívül hagyta a figyelmeztetést. Guinness elmondása szerint az este folyamán részük volt „egy kellemes vacsorában, ő meg a következő csütörtök délután már halott volt.” Napjainkban emléktábla jelzi James Dean halálának helyszínét, ahol a rajongók továbbra is rendszeresen helyeznek ki „ajándékokat” – főként szeszes italt és női alsóneműt.

https://mult-kor.blogstar.hu/./pages/mult-kor/contents/blog/64892/pics/15434169937111628_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?